Jak dostat finanční gramotnost do škol?

Mnoho z vás již ví, že se kromě jiného věnuji také vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti ve školách – od základních, přes střední až po vysoké. Hlavní motivací je nedostatek reálného vzdělávání v tomto směru. Sice se finanční gramotnost začíná do školních osnov zařazovat, avšak její kvalita zůstává nízká. Podle mých zkušeností a diskuzí s učiteli se vzdělávání točí převážně kolem teorie a definic, zatímco praktické části a příklady z reálného života jsou opomíjeny. Právě ty jsou však klíčové – děti by měly mít možnost prožít reálné situace, což jim pomůže lépe si informace zapamatovat a v budoucnu je využít v praxi.

 

Přínos preventivních programů

Ve spolupráci s mojí kamarádkou, advokátkou Mirkou Zápotočnou, jsme vytvořily preventivní programy, které nám umožňují vstupovat do škol a edukovat děti jak v oblasti finanční, tak právní gramotnosti. Učitelé naše programy oceňují, protože často sami nevědí, jak téma správně zpracovat, a děti jsou po našich lekcích nadšené a chtějí nás opakovaně.

 

Klíč k úspěchu: Praxe a diskuse

Úspěch našeho přístupu spočívá v praxi – dáváme dětem možnost nahlédnout do skutečných situací a jsme otevřeni diskuzi. Díky našim zkušenostem dokážeme reagovat na dotazy dětí pomocí reálných příkladů z praxe. Tento způsob interakce bohužel není běžný učitelům bez příslušné praxe dostupný.

 

Motivace a zapojení studentů

Při přípravě na přednášky se těším na otevření reálných případů, které děti motivují k diskuzi a kladení otázek. Snažím se děti neustále zapojovat, ptám se na jejich zkušenosti s hospodařením peněz a na jejich přístup k penězům. To je vede k přemýšlení o reálném využití peněz v dospělosti.

 

Význam chyb v učebním procesu

Chybování je součástí učení. Je lepší, aby děti dělaly chyby během výuky, než aby se s nimi potýkaly v reálném životě. Důležité je, aby se učitelé nebáli přiznat své mezery v praktické části výuky a začali si zvát odborníky, kteří by mohli pomoci s předáváním praktických znalostí.

 

Role rodičů ve finanční gramotnosti

Je ale nutné si uvědomit, že zejména ve finanční gramotnosti hrají velkou a klíčovou roli i rodiče. Doma se děti učí nejvíce, pozorováním, jak rodiče hospodaří s penězi. Bohužel, domácí diskuse o financích jsou často tabu. Je důležité, aby se děti mohly bez strachu a obav ptát na rodinný rozpočet a finanční situaci. Protože zrovna i díky této diskuzi a odkrytí kompletního rodinného rozpočtu může dojít k situaci, že si děti přestanou přát k Vánocům nejnovější Iphone, protože sami pochopí, jak náročná finanční investice je. Nemyslíte?

 

Co si o finanční gramotnosti ve školách a doma myslíte vy? Je podle vás dostatečná? A pokud jste učitel a máte zájem o moji přednášku, neváhejte se ozvat. Společně můžeme vymyslet něco, co bude bavit nejen vás, ale i vaše studenty.

Nezapomeňte také sledovat moje sociální sítě, kde pravidelně přidávám zajímavosti, rady a tipy ze světa financí.

Přihlaste se k odběru novinek
Otevřít WhatsApp
Potřebuješ poradit?
Dobrý den, jak mohu pomoci?